Det förekommer ofta idag att elbas spelas in enbart via en di-box. Di-boxen omvandlar basens obalanserade signal från telekabel till en balanserad signal och undviker därför störningar på vägen t.ex. vid trasligt kablage etc. När detta är gjort finns möjligheten att s.k. re-ampa basen i efterhand efter inspelningssession. Detta tillvägagångsätt tillämpas mest på gitarr då gitarrljudet är mycket viktigt och öppnar möjlighterna för efterarbetning av att färglägga gitarren i datorn t.ex. Sensamp alternativt analogt ut till förstärkare. Angående elbas kan många nöja sig med ett bra preamp och kompression.
Många tekniker har vanligtvis reaktionen att automatiskt plocka fram di-boxen när en elbas ska spelas in. Så som elgitarren behöver sin förstärkare, behöver elbasen sin basförstärkare.
Ifall tillgången på basstärkare är dålig, vill jag tipsa om gitarrförstärkaren. Här blir karaktären i basen förtydligad och förlängd. Basigt ljud innehåller mycket mer energi än högfrekventa ljud pga att lägre frekvenser har längre våglängder, alltså tar fysiskt mer plats och måste därför flytta en större mängd luft. Ta därför lite försiktigt då gitarrelement ibland inte är lika tåliga som baselement.
Marshallgitarr-toppar kan t.ex vara lite basfattiga, ljusare frekvenser kan fladdra lite i nivå medans mellanregistret ganska komprimerat. Fender Twin Reverb kan gröta ner basregistret då däremot middle instälningarna kan vara intressanta. Hi-watt och Sovtek är bra alternativ. Sedan beror mycket på vilken bas som används.
Bästa prisvärda rekommendationen just nu är gitarrförstärkartoppen Orange Tiny Terror som låter mycket bra både på bas och gitarr. Se till att ha en större låda med 4 element för max effekt.
------------
Inspelning
Hög Kompression på bas kan ofta göra plektrummarkeringar för uppenbar och förvrängd. Många bassister har också då och då distortion påslagen som påverkar mer de högre frekvenserna och gör basregistret en aningen fattigare. För att bi-behålla en naturlig ljudbild av basen komprimera några dB av de lägre frekvensomfånget av basförstärkaren.
Använd två riktade dynamiska mikrofoner med olika karaktär t.ex. en low-end AKG D112 (som vanligtvis tillämpas på baskagge men fungerar utmärkt till gitarr/bas-kabinett, klarar mkt högt SPL-tryck!) och förslagsvis en lite mer detaljerad högfrekvent mikrofon Sennheiser MD 421 (klarar även av högt SPL och basregister ioförsig). Ställ båda mikrofonerna parallellt med samma avstånd till högtalaren till mikrofonerna. Rikta MD 421:an i mittenområdet av konen där all högfrekventa toner befinner sig (lyssna själv var det låter bäst) och rikta D112:an längre ut i konen där basriktljud finns. (Se bild) Om det finns fler än ett högtalarelement så placera mikrofonerna på varsitt element för att undvika fasfel och ha alltid 3-1 regeln i åtanke (mkt viktigt).
Ett lågpass-filter på D112 kan även hjälpa till tillsammas med komprimering. Ifall den högfrekventa mikrofonen fortfarande är basig kan ett högpass-filter vara bra. Självklar om det låter bra med bara nivåerna inställda så är jobbet klart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar